Εκπαίδευση τουαλέτας δεν είναι μόνο η αφαίρεση της πάνας. Αφορά όλα τα βήματα που κάνουμε από τη στιγμή που μπαίνουμε στην τουαλέτα μέχρι τη στιγμή που θα βγούμε (& το πλύσιμο χεριών). Κάθε παιδί θα πρέπει να μάθει να κάνει μόνο του όλα τα βήματα για να θεωρηθεί ανεξάρτητο.
‘’Πότε να ξεκινήσουμε;’’
Συνήθως μέχρι τα 3 έτη ένα παιδί αποκτά έλεγχο σφιγκτήρων.
‘’Πως θα καταλάβω πότε να ξεκινήσω;‘’
Παρατηρήστε τα σημάδια… .
- Όταν το παιδί καταλαβαίνει πότε λερώνεται και σας ενημερώνει ‘’έκανα τσίσα/ κακά‘’.
- Όταν εκφράζει δυσαρέσκεια λόγω της βρεγμένης πάνας και θέλει να αλλάξει.
- Όταν η πάνα το πρωί είναι τις περισσότερες φορές στεγνή από τον βραδινό ύπνο.
- Όταν μέσα στην μέρα η πάνα είναι στεγνή τουλάχιστον για 2 ώρες και αλλάζετε λιγότερες βρεγμένες πάνες όλη μέρα.
- Όταν οι κενώσεις του εντέρου είναι προβλέψιμες (κατά προσέγγιση) μέσα στην μέρα.
- Όταν το παιδί αντιλαμβάνεται τη διαφορά ‘’κάνω τσίσα/ κάνω κακά’’.
- Όταν καταλαβαίνει πότε πλησιάζει η στιγμή της κένωσης και προειδοποιεί λεκτικά ή με δείξιμο ή εξωλεκτικά (με χειρονομίες, πχ πιάνοντας την περιοχή ανάμεσα από τα πόδια του ) πριν κάνει ή την στιγμή που κάνει την ανάγκη του, όταν αποσύρεται σε κάποια γωνία για να κάνει την ανάγκη του.
- Όταν το παιδί μπορεί να ανεβάσει και να κατεβάσει το παντελόνι και το εσώρουχο του χωρίς βοήθεια.
- Όταν αρχίσει να αντιλαμβάνεται απαραίτητα βήματα της διαδικασίας κι ακολουθεί τις οδηγίες που του δίνετε (καζανάκι, σκούπισμα, πλύσιμο χεριών, ρούχα, κλπ).
- Όταν είστε εσείς έτοιμοι για να στηρίξετε το παιδί και να ακολουθήσετε σταθερά ένα τέτοιο πρόγραμμα.
‘’Πόσο χρόνο θα χρειαστεί;’’
Εξαρτάται από τους ρυθμούς του παιδιού και την σταθερότητα τη δική σας ακολουθώντας το πρόγραμμα σε καθημερινή βάση.
Διαβάστε περισσότερα για: λογοθεραπεία, εργοθεραπεία, ειδική διαπαιδαγώγηση, αυτισμό, δυσλεξία, ΔΕΠΥ, πρώιμη παρέμβαση, παιδοψυχολογία.