Τι είναι η Εργοθεραπεία;

Είναι μία επιστήμη υγείας που στοχεύει στη μέγιστη λειτουργική απόδοση του ατόμου στη καθημερινή του ζωή. Ο Εργοθεραπευτής μέσα από τη παρατήρηση και την αξιολόγηση ανιχνεύει τις δεξιότητες στους τομείς της ανάπτυξης που χρειάζεται να παρέμβει. Έπειτα, οργανώνει εξατομικευμένα θεραπευτικά προγράμματα για κάθε παιδί, στα οποία μέσα από το παιχνίδι και από σκόπιμες θεραπευτικά δραστηριότητες στόχος είναι η αξιοποίηση των ικανοτήτων του παιδιού και η βελτίωση των δεξιοτήτων που δυσκολεύουν την απόδοση έργου στην καθημερινότητα του.

Οι τομείς που ο Εργοθεραπευτής μπορεί να παρέμβει αφορούν:

  • Δραστηριότητες Καθημερινής Ζωής ( π.χ. ντύσιμο, τουαλέτα, φαγητό, ύπνος, σχολείο ).
  • Παιχνίδι
  • Αδρή και Λεπτή κινητικότητα (π.χ. ισορροπία, συντονισμός κίνησης, σύλληψη μολυβιού ).
  • Επικοινωνία και Κοινωνικές δεξιότητες.
  • Γνωστικές δεξιότητες ( π.χ. συγκέντρωση, προσοχή, μνήμη, οργάνωση ).
  • Δεξιότητες οπτικής αντίληψης (π.χ. παζλ, κατασκευές ).
  • Διαχείριση συμπεριφοράς.
  • Αισθητηριακή Ολοκλήρωση ( Η επεξεργασία των πληροφοριών που λαμβάνουμε από τις αισθήσεις μας ).

Πότε ένα παιδί χρειάζεται Εργοθεραπεία;

Τα  παρακάτω  σημεία  είναι  ενδεικτικά  και  σε  καμία  περίπτωση  δεν  αποτελούν  οδηγό  διάγνωσης. Αν  παρατηρήσετε  κάποια  από  τα  παρακάτω  συστήνεται  η  αξιολόγηση  από  Εργοθεραπευτή.

Μήπως  το  παιδί …

  • Δυσκολεύεται  να  συγκεντρωθεί  και  να  οργανωθεί; 
  • Δυσκολεύεται  να  ακολουθήσει  οδηγίες; 
  • Δυσκολεύεται  στην  ανάγνωση, αντιγραφή, στην  ακουστική αντίληψη  και  στη  κατανόηση  λόγου;
  • Δυσκολεύεται  να  πιάσει  σωστά  το  μολύβι, στη  γραφή, στη χρήση  ψαλιδιού, στον  χειρισμό  μικρών  αντικειμένων ( π.χ. κουμπιά ); 
  • Δυσκολεύεται  να  ορίσει  το  σώμα  του  σε  σχέση  με  τον  χώρο ; Σκοντάφτει, είναι  αδέξιο, του  πέφτουν  συχνά  αντικείμενα  από  τα  χέρια, δεν  έχει  καλή   ισορροπία, δυσκολεύεται  σε  παιχνίδια  με  μπάλες;
  • Δυσκολεύεται  σε  τομείς  καθημερινής  τομείς  όπως  το  φαγητό, η  τουαλέτα, το  ντύσιμο, κλπ ;
  • Δείχνει  να  αναζητά  ή  να  ενοχλείται  με  συγκεκριμένους  ήχους, υφές, κινήσεις, οπτικά  ερεθίσματα;
  • Το  παιχνίδι  του  μοιάζει  φτωχό  σε  σχέση  με  άλλα  παιδάκια; Δεν  έχει  κίνητρο  να  παίξει  και  δεν  παίζει  λειτουργικά  με  τα  παιχνίδια  του;
  • Φαίνεται  να  μην  έχει  ενδιαφέρον  να  παίξει  με  άλλα  παιδάκια; 
  • Έχει  χαμηλή  αυτοπεποίθηση  και  δυσκολεύεται  να  εκφραστεί  συναισθηματικά; 

Aν  νιώθετε  ότι  κάτι  συμβαίνει, αναζητήστε  ειδικό. Συνήθως  έχετε  δίκιο !

Σημαντικά  αναπτυξιακά  ορόσημα

Eίναι  σημαντικό  να  έχετε  μία  αδρή  γνώση  των  αναπτυξιακών  οροσήμων  ανά  ηλικία  για  να  έχετε  έναν  οδηγό  του  τι  να  περιμένετε  από  το  παιδί  σας  και  πότε  πρέπει  να  ανησυχήσετε. Να  σημειώσουμε  ότι  πάντα  το  κάθε  παιδί  έχει  το  δικό  του  ρυθμό  ανάπτυξης  και  ότι  τα  παρακάτω  δεν  αποτελούν οδηγό  διάγνωσης  ούτε  αντικαθιστούν  την  αξιολόγηση  από  έναν  ειδικό !

  • Παρατηρεί  φωτεινό  αντικείμενο  σε  πολύ  κοντινή  απόσταση ( 0 μηνών ).
  • Αναζητάει  τη  πηγή  ενός  θορύβου ( 0 μηνών ).
  • Παρακολουθεί / Αναγνωρίζει  πρόσωπα / αντικείμενα ( 2-3 μηνών ).
  • Εξερευνεί  αντικείμενα  για  λίγα  sec ( 2-3 μηνών ).
  • Χαμογελάει  σε  γνωστούς  ήχους ( 3 μηνών ).
  • Βγάζει  φωνήματα  για  παιχνίδι ( 3 μηνών ).
  • Στηρίζει  για   λίγο  το  κεφάλι  του ( έως 3 μηνών ).
  • Στηρίζεται  στα  χέρια  για  να  υψώσει  το  κορμό  όταν  είναι  μπρούμυτα ( 3 μηνών ).
  • Πιέζει  τα  πόδια  του  προς  τα  κάτω  όταν  το  κρατάνε  όρθιο  ακουμπώντας  τα  πόδια  του  κάτω ( 3  μηνών ).
  • Κοινωνικό  χαμόγελο ( 3 μηνών ).
  • Προσπαθεί  να  μιμηθεί  κινήσεις  κι  εκφράσεις  προσώπου( έως 3 μηνών ).
  • Ο  ύπνος  του  ρυθμίζεται  σε  3-4  ώρες  κάθε  φορά ( έως  3  μηνών ).
  • Εξερευνεί  με  το  στόμα  και  τα  χέρια ( 4 μηνών ).
  • Γυρίζει  από  ανάσκελα σε  μπρούμυτα  και  αντίστροφα ( 4 μηνών ).
  • Πιάνει  με  τα  χέρια  του  τα  πόδια  του ( 4-6 μηνών ).
  • Πιάνει  παιχνίδια/ αντικείμενα που  του  κουνάμε μπροστά  του ( 5-6 μηνών ).
  • Ξεχωρίζει  τους  γονείς  οπτικά ( 6 μηνών ).
  • Παρατηρεί  τον  εαυτό  του  στον  καθρέφτη ( 5-6 μηνών ).
  • Αναζητάει  κρυμμένα  αντικείμενα ( 6-7 μηνών ).
  • Κουνάει  τα  χέρια  του  με  σκοπιμότητα ( 6 μηνών ).
  • Κάθεται ( 6-9 μηνών ).
  • Στέκεται  όταν  το  κρατάνε ( 6 μηνών ).
  • Μεταφέρει  αντικείμενα  από  το  ένα  χέρι  στο  άλλο ( 6-7 μηνών ).
  • Κρατάει  δύο  παιχνίδια  μαζί ( 7  μηνών ).
  • Ανταποκρίνεται  στο  όνομά  του ( 9 μηνών ).
  • Ανταποκρίνεται  σε  απλές  εντολές.
  • Μπουσουλάει ( 9  μηνών ).
  • Αρκουδίζει ( 10 μηνών ).
  • Σηκώνεται  όρθιο  από  καθιστή  θέση  και  περπατάει  όταν  κρατιέται ( 10-12 μήνες ).
  • Στέκεται  για  λίγο  όρθιο  χωρίς  βοήθεια ( 10-12 μήνες ).
  • Βάζει / Βγάζει  πράγματα  σε  κουτί ( 10-12 μηνών ).
  • Κάνει  χειρονομίες.
  • Μιμείται. 
  • Κάνει  ‘’γεια, κου-κου-τζα’’.
  • Τρώει  με το  χέρι.
  • Αρχίζει  να  βοηθάει  στο  ντύσιμο / γδύσιμο  δίνοντας  χέρια / πόδια.
  • Ακολουθεί  οδηγίες  με  1  σκέλος.
  • Δείχνει με  τον δείκτη.
  • Αντιλαμβάνεται  σχήματα  και  χρώματα.
  • Δείχνει  μέρη  του  σώματος.
  • Κάνει  πύργο  με  3  κύβους.
  • Μουντζουρώνει  στο  χαρτί.
  • Τραβάει  από το  σχοινί  συρόμενα  παιχνίδια.
  • Ανεβοκατεβαίνει  στα  έπιπλα.
  • Στέλνει  φιλάκια.
  • Παίζει  παράλληλο  παιχνίδι  με  άλλα  παιδάκια στον ίδιο χώρο.
  • Παίζει  συμβολικό  παιχνίδι.
  • Τρώει  μόνο  του  με  τα  χέρια.
  • Πίνει από  ποτήρι  κρατώντας  τα  χερούλια.
  • Βοηθάει  στο  ντύσιμο / γδύσιμο.
  • Ενημερώνει  πότε  λέρωσε  τη  πάνα  του.
  • Ακολουθεί  εντολές  με  2  σκέλη.
  • Κάνει  πύργο  με 8  κύβους.
  • Κάνει  παζλ  με  3-4  κομμάτια.
  • Ταυτίζει  χρώματα  βάσει  σχήματος  και  μεγέθους.
  • Ταυτίζει  πραγματικό  με  συμβολικό  αντικείμενο.
  • Αντιγράφει  ευθείες, οριζόντιες  γραμμές  και  κύκλο.
  • Ψαλιδίζει  το  χαρτί  με  το ψαλίδι.
  • Κρατάει  με  το  άλλο  χέρι  το  χαρτί  που  ζωγραφίζει.
  • Χρησιμοποιεί  τριποδικό  δραγμό.
  • Ανοίγει  πόμολα  και  πόρτες.
  • Ανεβοκατεβαίνει  σκαλιά  χωρίς  βοήθεια.
  • Κάνει  ποδηλατάκι  με  βοηθητική  ρόδα.
  • Κλωτσάει  μπάλα.
  • Ζητάει  να  πάει  τουαλέτα.
  • Πίνει  από  ποτήρι  χωρίς  να  λερώνεται.
  • Τρώει  μόνο  του  αλλά  λερώνεται  ακόμα.
  • Ακολουθεί  οδηγίες  με 3+  σκέλη.
  • Μετράει  ως  το  10.
  • Ισορροπεί  στο  ένα  πόδι  για  λίγα sec.
  • Κάνει  πηδηματάκια.
  • Περπατάει  στις  μύτες  των  ποδιών.
  • Πιάνει  μεγάλη  μπάλα.
  • Σχεδιάζει  ανθρώπινη  φιγούρα  με  2-4 μέρη  του σώματος.
  • Αντιγράφει  σταυρό, κύκλο, τετράγωνο.
  • Ζωγραφίζει  εντός  πλαισίου.
  • Κόβει  γραμμές και σχήματα τετράγωνο και  κύκλο.
  • Βιδώνει / Ξεβιδώνει  καπάκια.
  • Μαζεύει  τα  παιχνίδια  του.
  • Χρησιμοποιεί  πιρούνι  και  κουτάλι.
  • Ντύνεται / Γδύνεται  μόνος  του. 
  • Σχεδιάζει  ανθρώπινη  φιγούρα  με  5  μέρη  του  σώματος.
  • Αναγνωρίζει  τα   γράμματα.
  • Αντιγράφει  κεφαλαία  γράμματα.
  • Αντιγράφει  το  όνομα  του.
  • Κουμπώνει  κουμπιά, φερμουάρ.
  • Κάνει  κουτσό.
  • Ισορροπεί  στο  1  πόδι  για  10  sec.
  • Πετάει  και  κλωτσάει  μπάλα  σε  στόχο.
  • Παίζει  παιχνίδια  ρόλων.
  • Παίζει  συνεργατικό  παιχνίδι.
  • Έχει  φανταστικό  φίλο.
  • Κρατάει  τη  σειρά  του  στα  παιχνίδια.
  • Πάει  ανεξάρτητα  τουαλέτα.
  • Ντύνεται / Γδύνεται  ανεξάρτητα.
  • Πλένει  χέρια  μόνο  του.
  • Ζωγραφίζει  ανθρωπάκι  με  12  μέρη  σώματος.
  • Γράφει  αριθμούς  από  0 – 20.
  • Γράφει  όνομα  κι  επίθετο.
  • Ζωγραφίζει  με  ακρίβεια  εντός  πλαισίου.
  • Αντιγράφει  τρίγωνο, τετράγωνο.
  • Δένει  κόμπο.
  • Κάνει  κουτσό με  εναλλασσόμενα  πόδια.
  • Πιάνει  μπαλάκι  που  αναπηδά.
  • Κρεμάει  το  μπουφάν  του.
  • Βουρτσίζει  τα  δόντια  του.
  • Ρυθμίζει  τη  θερμοκρασία  του  νερού στο  μπάνιο.
  • Ακολουθεί  βασικούς  κανόνες  στο σπίτι.