Συχνές ερωτήσεις γονέων
1. Aπό πότε ένα παιδί μπορεί να ξεκινήσει θεραπευτικό πρόγραμμα;
Το πότε ένα παιδί χρήζει θεραπευτικής παρέμβασης εξαρτάται από το είδος και το μέγεθος των δυσκολιών που προκύπτουν και όχι απαραίτητα από την ηλικία. Αν κριθεί απαραίτητο και ένα βρέφος μερικών μηνών μπορεί να ενταχθεί σε θεραπευτικό πρόγραμμα.
2. To παιδί μου είναι 3 ετών και δεν μιλάει. Οι γνωστοί μου μου λένε να περιμένω, αλλά εγώ ανησυχώ. Τι πρέπει να κάνω;
Παρόλο που το 50% των παιδιών με αργή εξέλιξη στον λόγο στην ηλικία των 3 με 31/2 χρονών καταφέρνει να ξεπεράσει τη γλωσσική αργοπορία, το υπόλοιπο συνεχίζει να παρουσιάζει γλωσσική καθυστέρηση. Επομένως, η αξιολόγηση από έναν λογοθεραπευτή είναι σημαντική καθώς θα προσδιορίσει τις αιτίες της γλωσσικής καθυστέρησης και την ανάγκη θεραπευτικής ή συμβουλευτικής παρέμβασης.
3. Είναι αλήθεια ότι τα αγόρια καθυστερούν περισσότερο από τα κορίτσια να μιλήσουν;
Σύμφωνα με μελέτες, τα κορίτσια μπορεί να έχουν έναν ταχύτερο ρυθμό στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας, με τα αγόρια όμως να μην αποκλίνουν από τα αναπτυξιακά ορόσημα. Αν για παράδειγμα αναμένουμε ένα παιδί στην ηλικία των 24 μηνών να λέει από 50 έως 450 λέξεις με μέσο όρο τις 300 λέξεις, ένα υψηλό ποσοστό των αγοριών μπορεί να βρίσκεται γύρω από το κατώτερο όριο (50 λέξεις), ενώ αρκετά κορίτσια σε αυτή την ηλικία να προσεγγίζουν το ανώτατο όριο (400-450 λέξεις). Ωστόσο τόσο το παιδί που λέει 50 λέξεις, όσο και το παιδί που λέει περισσότερες από 400 λέξεις βρίσκονται εντός των φυσιολογικών ορίων. Αν υπάρχει σημαντική απόκλιση από τα παραπάνω, καλό θα ήταν να πραγματοποιηθεί μία λογοθεραπευτική αξιολόγηση, προκειμένου να εκτιμηθεί αν το παιδί χρήζει λογοθεραπευτικής παρέμβασης για να βοηθηθεί.
4. Το παιδί μου μεγαλώνει σε δίγλωσσο περιβάλλον. Ανησυχώ ότι για αυτό δεν μιλάει ακόμα καλά.
Σύμφωνα με μελέτες η διγλωσσία δεν ευθύνεται για διαταραχές λόγου ή μαθησιακές δυσκολίες που μπορεί να παρουσιάσει ένα παιδί. Παρόλα αυτά, μπορεί κάποια παιδιά που μεγαλώνουν σε δίγλωσσο περιβάλλον να παρουσιάζουν καθυστέρηση λόγου και ομιλίας ή κάποιες διαταραχές στο λόγο τους. Μία λογοθεραπευτική αξιολόγηση και παρέμβαση θα στοχοποιήσει τις δεξιότητες που χρειάζεται για την μέγιστη δυνατή βελτίωση της ανάπτυξης του παιδιού.
5. Το παιδί μου αντιδράει στο μπάνιο, δεν θέλει να κόβουμε τα μαλλιά και τα νύχια, δεν τρώει πολλά φαγητά.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι που μπορεί να οδηγήσουν σε αυτές τις αντιδράσεις. Ένας από αυτούς είναι ότι το παιδί πιθανόν να έχει δυσκολίες στην αισθητηριακή επεξεργασία του. Μία εργοθεραπευτική αξιολόγηση από εξειδικευμένο θεραπευτή θα βοηθήσει να διευκρινιστούν οι δυσκολίες αυτές και να δομηθεί αν και εφόσον χρειάζεται το κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα.
6. Τι είναι η συμβουλευτική γονέων και γιατί χρειάζεται;
Οι γονείς ξεκινώντας συμβουλευτική, παράλληλα με το θεραπευτικό πρόγραμμα του παιδιού τους, μαθαίνουν να διαχειρίζονται και να αντιμετωπίζουν αποτελεσματικά τις δυσκολίες του παιδιού τους ως προς την συμπεριφορά του αλλά και την γενικότερη ανάπτυξη του.
7. To παιδί μου είναι άγαρμπο, σκοντάφτει και πέφτει συχνά κάτω.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι που μπορεί να οδηγήσουν σε αδεξιότητα και δυσκολίες της αδρής κίνησης. Μία εργοθεραπευτική αξιολόγηση θα βοηθήσει να διευκρινιστούν οι δυσκολίες αυτές και να δομηθεί το κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα.
8. Το παιδί μου δεν κρατάει σωστά τον μαρκαδόρο-μολύβι.
Υπάρχουν πολλοί λόγοι που μπορεί να οδηγήσουν σε δυσκολίες της λεπτής κίνησης και στην λανθασμένη χρήση μολυβιού/μαρκαδόρου. Μία εργοθεραπευτική αξιολόγηση θα βοηθήσει να διευκρινιστούν οι δυσκολίες αυτές και να δομηθεί το κατάλληλο θεραπευτικό πρόγραμμα.
9. Γιατί το παιδί μου έχει συχνά εκρήξεις θυμού και επιθετικότητας;
Ένα παιδί που βιώνει έντονα συναισθήματα όπως φόβο, απόρριψη, άγχος ή όταν δεν μπορεί να διαχειριστεί βασικές του ανάγκες π.χ. πείνα, κούραση κλπ., δεν διαθέτει τους μηχανισμούς εκείνους για να μπορεί να αυτό-ρυθμίζεται. Με αποτέλεσμα σε διαφορετικό ή ακόμα και στο ίδιο χρόνο να εκδηλώνει αυτά τα ξεσπάσματα. Επίσης, καταστάσεις έντονου άγχους (π.χ. η έλευση ενός νέου μέλους στην οικογένεια), μπορεί να πυροδοτήσουν εκρήξεις θυμού και κλάματος. Η αξιολόγηση και καθοδήγηση από παιδοψυχολόγο και εργοθεραπευτή θα βοηθήσουν να αποσαφηνιστούν οι αιτίες και αν υπάρχουν περαιτέρω αναπτυξιακές δυσκολίες που συμβάλουν και εντονοποιούν τα ξεσπάσματα αυτά.
10. Πως μπορώ να ενισχύσω την αυτοπεποίθηση του παιδιού μου;
Όπως συμβαίνει συχνά με πολλά σημαντικά στοιχεία της προσωπικότητας, η διαμόρφωση ή ενίσχυσή τους είναι πολύ περισσότερο αποτέλεσμα της σχέσης που δημιουργείται με τα πρόσωπα του περιβάλλοντος. Επομένως η δική σας στάση είναι το σημείο κλειδί για να βοηθήσετε το παιδί σας. Η συμβουλευτική γονέων θα σας καθοδηγούσε για το πώς να στηρίξετε το παιδί σας σε συνθήκες που δυσκολεύεται.
11. Ποιός είναι ο ρόλος των γονέων στη ατομική θεραπεία του παιδιού;
Ο ρόλος των γονέων είναι ιδιαίτερα σημαντικός και ενισχυτικός στο θεραπευτικό πρόγραμμα, καθώς με την συμμετοχή τους βοηθούν στην γενίκευση και γρηγορότερη κατάκτηση των στόχων και δεξιοτήτων που υπολείπονται. Με την κατάλληλη εκπαίδευση και καθοδήγηση από τους θεραπευτές, οι γονείς συμβάλλουν στην βελτίωση του παιδιού τους.
12. Γιατί είναι απαραίτητη η πρώιμη παρέμβαση;
Ο εγκέφαλος και το νευρικό σύστημα των παιδιών τα 3-5 πρώτα χρόνια της ζωής τους πλάθεται και αναπτύσσεται ραγδαία. Εφόσον εντοπιστούν αποκλίσεις στην ανάπτυξη ή δυσκολίες στις δεξιότητες των παιδιών, η πρώιμη ένταξη σε θεραπευτικό πρόγραμμα θα συνδράμει σημαντικά στην ενίσχυση της ανάπτυξης του μέγιστου δυνατού των ικανοτήτων τους.
13. Μου προτάθηκε να επαναλάβει το παιδί μου το νηπιαγωγείο. Τι να κάνω;
Σε αρκετές περιπτώσεις, μπορεί η χρονολογική ηλικία του παιδιού να μην συμβαδίζει με την αναπτυξιακή. Δηλαδή να μην έχουν αναπτυχθεί επαρκώς κάποιες δεξιότητες του, ώστε να μπορέσει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις της Α’ Δημοτικού. Επομένως, η επαναφοίτηση στο νηπιαγωγείο μπορεί να δώσει τον χρόνο στο παιδί για να ενισχύσει σημαντικά και να ενδυναμώσει τις δεξιότητες που χρειάζονται για να μπορέσει να διαχειριστεί τις ανάγκες του δημοτικού.
14. Το παιδί μου τραυλίζει τι να κάνω;
Προσπαθείτε να μη δείχνετε ανυπόμονοι ή ενοχλημένοι από τον τρόπο της ομιλίας του παιδιού σας. Αντιδράστε με τον ίδιο τρόπο είτε το παιδί μιλά φυσιολογικά είτε τραυλίζει. Περιμένετε υπομονετικά έως ότου το παιδί σας ολοκληρώσει τις φράσεις του. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται το άγχος του παιδιού σας. Η αξιολόγηση παιδιών που τραυλίζουν είναι πολυπαραγοντική και αφορά στο άτομο συνολικά και όχι μόνο στα λεκτικά χαρακτηριστικά του τραυλισμού. Επομένως, μία λογοθεραπευτική αξιολόγηση θα βοηθήσει να αποσαφηνιστούν οι προβληματισμοί σας.
Επικοινωνήστε μαζί μας