Τι είναι ο αυτισμός;
Ο αυτισμός θεωρείται μία νευρολογική διαταραχή που χαρακτηρίζεται από μία τριάδα συμπτωμάτων που αφορούν ποιοτικές διαταραχές στην αμφίδρομη κοινωνική διάδραση, στην επικοινωνία και στερεοτυπίες, περιορισμένα ενδιαφέροντα και επαναληπτικές συμπεριφορές, οι οποίες διαταράσσουν την λειτουργικότητα του ατόμου. Σύμφωνα με την ταξινόμηση ICD-10 τα κριτήρια αυτισμού παιδικής ηλικίας είναι τα εξής:
Α) Παρουσία μη τυπικής ή διαταραγμένης ανάπτυξης πριν από την ηλικία των 3 ετών σε τουλάχιστον έναν από τους παρακάτω τομείς:
1. Αντιληπτική ή εκφραστική ομιλία όπως αυτή χρησιμοποιείται στην κοινωνική επικοινωνία.
- Ανάπτυξη επιλεκτικών κοινωνικών προσκολλήσεων ή αμφίδρομης κοινωνικής διάδρασης.
- Λειτουργικό ή συμβολικό παιχνίδι.
Β) Ποιοτικές διαταραχές στην αμφίδρομη κοινωνική διάδραση, που εκδηλώνονται σε έναν από τους παρακάτω τομείς:
1. Αποτυχία στο να χρησιμοποιήσει για ρύθμιση κοινωνικής διάδρασης, κατάλληλα την βλεμματική επαφή, εκφράσεις προσώπου, στάση σώματος και χειρονομίες.
- Αποτυχία να αναπτύξουν (με τρόπο κατάλληλο για την νοητική ηλικία και παρόλο που παρέχονται πολλές ευκαιρίες) σχέσεις με συνομιλήκους που να περιλαμβάνουν αμοιβαία ενδιαφέροντα, δράσεις και συναισθήματα.
- Μία έλλειψη κοινωνικοσυναισθηματικής αμοιβαιότητας όπως αυτή δεικνύεται από μία διαταραγμένη ή παρεκκλίνουσα αντίδραση στα συναισθήματα άλλων ατόμων, η έλλειψη ρύθμισης/προσαρμογής συμπεριφοράς σύμφωνα με το κοινωνικό περιεχόμενο, ή μία αδύναμη ενσωμάτωση των κοινωνικών, συναισθηματικών και επικοινωνιακών συμπεριφορών.
Γ) Ποιοτικές διαταραχές στην επικοινωνία, όπως αυτές εκδηλώνονται σε τουλάχιστον δύο από τους ακόλουθους τομείς:
- Μία καθυστέρηση, ή μία παντελής έλλειψη ανάπτυξης εκφραστικής ομιλίας η οποία δεν συνοδεύεται από προσπάθεια να αναπληρώσει μέσω της χρήσης χειρονομιών ή μίμησης ως εναλλακτικών μορφών επικοινωνίας (συχνά προηγείται μία έλλειψη επικοινωνιακού μπαμπαλίσματος).
- Σχετική αποτυχία να κάνει έναρξη ή να διατηρήσει ανταλλαγή διαλόγου (για όποιο επίπεδο λεκτικών ικανοτήτων και να παρατηρείται) κατά τον οποίο να υπάρχει αμοιβαία από και προς ανταπόκριση στην επικοινωνία του άλλου ατόμου.
- Στερεοτυπική και επαναληπτική χρήση της ομιλίας ή ιδιοσυγκρασιακή χρήση των λέξεων ή φράσεων.
- Διαταραχές στην ένταση, τονισμό, ταχύτητα, ρυθμό και προφορά της ομιλίας.
Δ) Περιορισμένα, επαναληπτικά και στερεότυπα μοτίβα συμπεριφοράς, ενδιαφερόντων και δράσεων, που εκδηλώνονται σε τουλάχιστον δύο από τους ακόλουθους τομείς:
- Μία περικλείουσα ενασχόληση με ένα ή περισσότερα στερεοτυπικά και περιορισμένα μοτίβα ενδιαφέροντος που είναι διαταραγμένα σε περιεχόμενα ή εστίαση, ή ένα ή περισσότερα ενδιαφέροντα που είναι διαταραγμένα ως προς την ένταση τους και περιχαρακωμένη φύση τους αλλά όχι διαταραγμένα στο περιεχόμενο ή στην εστίαση.
- Προφανής ψυχαναγκαστική προσκόλληση σε ειδικές, μη λειτουργικές, ρουτίνες ή τελετουργικά.
- Στερεότυποι και επαναληπτικοί κινητικοί μανιερισμοί που περιλαμβάνουν είτε φτερούγισμα χεριών είτε δαχτύλων ή στριψίματα ή πολύπλοκες κινήσεις όλου του σώματος.
- Ενασχολήσεις με μέρη αντικειμένων ή μη λειτουργικών στοιχείων υλικών των παιχνιδιών (όπως η οσμή τους, η αίσθηση της επιφάνειας τους, ή ο θόρυβος ή η δόνηση που παράγουν).
- Δυσφορία αναφορικά με αλλαγές σε μικρές, μη λειτουργικές, λεπτομέρειες του περιβάλλοντος.

Πως μπορεί να μοιάζει μία περίπτωση παιδιού με αυτισμό;
- Δεν δείχνει, δεν ακολουθεί οδηγίες.
- Δεν ακούει στο όνομα του.
- Δεν σε βλέπει καθόλου στα μάτια.
- Δεν παίζει με άλλα παιδιά.
- Δεν βγάζει επιφωνήματα με χρώμα και ρυθμό.
- Μπορεί να τρέχει για ώρα γύρω από μία καρέκλα.
- Φτερουγίζει τα χέρια όταν χαίρεται, θυμώνει ή θέλει κάτι.
- Βάζει συχνά αντικείμενα στο στόμα του για να τα επεξεργαστεί.
- Κλείνει τα αυτιά του σε θορύβους.
- Κάνει στροφές γύρω από τον εαυτό του.
Για περισσότερες πληροφορίες ή αν κάτι σας ανησυχεί επικοινωνήστε μαζί μας για μία δωρεάν εκτίμηση.
Ρωτήστε μας για τα προγράμματα και τις μεθόδους παρέμβασης που ακολουθούμε για τον αυτισμό.
Διαβάστε επίσης ποια μπορεί να είναι τα Πρώιμα σημάδια αυτισμού σε ηλικίες 0-24 μηνών.
Επικοινωνήστε μαζί μας