Eίναι σημαντικό να έχετε μία αδρή γνώση των αναπτυξιακών οροσήμων ανά ηλικία για να έχετε έναν οδηγό του τι να περιμένετε από το παιδί σας και πότε πρέπει να ανησυχήσετε. Να  σημειώσουμε ότι πάντα το κάθε παιδί έχει το δικό του ρυθμό ανάπτυξης και ότι τα παρακάτω δεν αποτελούν οδηγό διάγνωσης ούτε αντικαθιστούν την αξιολόγηση από έναν ειδικό !

Σημαντικά αναπτυξιακά ορόσημα για την εργοθεραπεία:

  • Παρατηρεί φωτεινό αντικείμενο σε πολύ κοντινή απόσταση ( 0 μηνών ).
  • Αναζητάει τη πηγή ενός θορύβου ( 0 μηνών ).
  • Παρακολουθεί / Αναγνωρίζει πρόσωπα / αντικείμενα ( 2-3 μηνών ).
  • Εξερευνεί αντικείμενα για λίγα sec ( 2-3 μηνών ).
  • Χαμογελάει σε γνωστούς ήχους ( 3 μηνών ).
  • Βγάζει φωνήματα για παιχνίδι ( 3 μηνών ).
  • Στηρίζει για λίγο το κεφάλι του ( έως 3 μηνών ).
  • Στηρίζεται στα χέρια για να υψώσει το κορμό όταν είναι μπρούμυτα ( 3 μηνών ).
  • Πιέζει τα πόδια του προς τα κάτω όταν το κρατάνε όρθιο ακουμπώντας τα πόδια του κάτω ( 3 μηνών ).
  • Κοινωνικό χαμόγελο ( 3 μηνών ).
  • Προσπαθεί να μιμηθεί κινήσεις κι εκφράσεις προσώπου( έως 3 μηνών ).
  • Ο ύπνος του ρυθμίζεται σε 3-4 ώρες κάθε φορά ( έως 3 μηνών ).
  • Εξερευνεί με το στόμα και τα χέρια ( 4 μηνών ).
  • Γυρίζει από ανάσκελα σε μπρούμυτα και αντίστροφα ( 4 μηνών ).
  • Πιάνει με τα χέρια του τα πόδια του ( 4-6 μηνών ).
  • Πιάνει παιχνίδια/ αντικείμενα που του κουνάμε μπροστά του ( 5-6 μηνών ).
  • Ξεχωρίζει τους γονείς οπτικά ( 6 μηνών ).
  • Παρατηρεί τον εαυτό του στον καθρέφτη ( 5-6 μηνών ).
  • Αναζητάει κρυμμένα αντικείμενα ( 6-7 μηνών ).
  • Κουνάει τα χέρια του με σκοπιμότητα ( 6 μηνών ).
  • Κάθεται ( 6-9 μηνών ).
  • Στέκεται όταν το κρατάνε ( 6 μηνών ).
  • Μεταφέρει αντικείμενα από το ένα χέρι στο άλλο ( 6-7 μηνών ).
  • Κρατάει δύο παιχνίδια μαζί ( 7 μηνών ).
  • Ανταποκρίνεται στο όνομά του ( 9 μηνών ).
  • Ανταποκρίνεται σε απλές εντολές.
  • Μπουσουλάει ( 9 μηνών ).
  • Αρκουδίζει ( 10 μηνών ).
  • Σηκώνεται όρθιο από καθιστή θέση και περπατάει όταν κρατιέται ( 10-12 μήνες ).
  • Στέκεται για λίγο όρθιο χωρίς βοήθεια ( 10-12 μήνες ).
  • Βάζει / Βγάζει πράγματα σε κουτί ( 10-12 μηνών ).
  • Κάνει χειρονομίες.
  • Μιμείται.
  • Κάνει ‘’γεια, κου-κου-τζα’’.
  • Τρώει με το χέρι.
  • Αρχίζει να βοηθάει στο ντύσιμο / γδύσιμο δίνοντας χέρια / πόδια.
  • Ακολουθεί οδηγίες με 1 σκέλος.
  • Δείχνει με τον δείκτη.
  • Αντιλαμβάνεται σχήματα και χρώματα.
  • Δείχνει μέρη του σώματος.
  • Κάνει πύργο με 3 κύβους.
  • Μουντζουρώνει στο χαρτί.
  • Τραβάει από το σχοινί συρόμενα παιχνίδια.
  • Ανεβοκατεβαίνει στα έπιπλα.
  • Στέλνει φιλάκια.
  • Παίζει παράλληλο παιχνίδι με άλλα παιδάκια στον ίδιο χώρο.
  • Παίζει συμβολικό παιχνίδι.
  • Τρώει μόνο του με τα χέρια.
  • Πίνει από ποτήρι κρατώντας τα χερούλια.
  • Βοηθάει στο ντύσιμο / γδύσιμο.
  • Ενημερώνει πότε λέρωσε τη πάνα του.
  • Ακολουθεί εντολές με 2 σκέλη.
  • Κάνει πύργο με 8 κύβους.
  • Κάνει παζλ με 3-4 κομμάτια.
  • Ταυτίζει χρώματα βάσει σχήματος και μεγέθους.
  • Ταυτίζει πραγματικό με συμβολικό αντικείμενο.
  • Αντιγράφει ευθείες, οριζόντιες γραμμές και κύκλο.
  • Ψαλιδίζει το χαρτί με το ψαλίδι.
  • Κρατάει με το άλλο χέρι το χαρτί που ζωγραφίζει.
  • Χρησιμοποιεί τριποδικό δραγμό.
  • Ανοίγει πόμολα και πόρτες.
  • Ανεβοκατεβαίνει σκαλιά χωρίς βοήθεια.
  • Κάνει ποδηλατάκι με βοηθητική ρόδα.
  • Κλωτσάει μπάλα.
  • Ζητάει να πάει τουαλέτα.
  • Πίνει από ποτήρι χωρίς να λερώνεται.
  • Τρώει μόνο του αλλά λερώνεται ακόμα.
  • Ακολουθεί οδηγίες με 3+ σκέλη.
  • Μετράει ως το 10.
  • Ισορροπεί στο ένα πόδι για λίγα sec.
  • Κάνει πηδηματάκια.
  • Περπατάει στις μύτες των ποδιών.
  • Πιάνει μεγάλη μπάλα.
  • Σχεδιάζει ανθρώπινη φιγούρα με 2-4 μέρη του σώματος.
  • Αντιγράφει σταυρό, κύκλο, τετράγωνο.
  • Ζωγραφίζει εντός πλαισίου.
  • Κόβει γραμμές και σχήματα τετράγωνο και κύκλο.
  • Βιδώνει / Ξεβιδώνει καπάκια.
  • Μαζεύει τα παιχνίδια του.
  • Χρησιμοποιεί πιρούνι και κουτάλι.
  • Ντύνεται / Γδύνεται μόνος του.
  • Σχεδιάζει ανθρώπινη φιγούρα με 5 μέρη του σώματος.
  • Αναγνωρίζει τα γράμματα.
  • Αντιγράφει κεφαλαία γράμματα.
  • Αντιγράφει το όνομα του.
  • Κουμπώνει κουμπιά, φερμουάρ.
  • Κάνει κουτσό.
  • Ισορροπεί στο 1 πόδι για 10 sec.
  • Πετάει και κλωτσάει μπάλα σε στόχο.
  • Παίζει παιχνίδια ρόλων.
  • Παίζει συνεργατικό παιχνίδι.
  • Έχει φανταστικό φίλο.
  • Κρατάει τη σειρά του στα παιχνίδια.
  • Πάει ανεξάρτητα τουαλέτα.
  • Ντύνεται / Γδύνεται ανεξάρτητα.
  • Πλένει χέρια μόνο του.
  • Ζωγραφίζει ανθρωπάκι με 12 μέρη σώματος.
  • Γράφει αριθμούς από 0 – 20.
  • Γράφει όνομα κι επίθετο.
  • Ζωγραφίζει με ακρίβεια εντός πλαισίου.
  • Αντιγράφει τρίγωνο, τετράγωνο.
  • Δένει κόμπο.
  • Κάνει κουτσό με εναλλασσόμενα πόδια.
  • Πιάνει μπαλάκι που αναπηδά.
  • Κρεμάει το μπουφάν του.
  • Βουρτσίζει τα δόντια του.
  • Ρυθμίζει τη θερμοκρασία του νερού στο μπάνιο.
  • Ακολουθεί βασικούς κανόνες στο σπίτι.

Η Λογοθεραπεία είναι η επιστήμη που ασχολείται με την πρόληψη, την αξιολόγηση, τη διάγνωση και τη θεραπεία των διαταραχών του λόγου, της επικοινωνίας, της ομιλίας, της φωνής και της σίτισης – κατάποσης σε παιδιά και ενήλικες.

Σημαντικά αναπτυξιακά ορόσημα για την λογοθεραπεία:

  • Εγγενείς και άναρθοι ήχοι (ο-4 μήνες)
  • Φωνητικό παιχνίδι (4-7 μήνες)
  • Βάβισμα(7-18 μήνες)
  • Αναγνωρίζει φωνές
  • Χαμογελά όταν του μιλάνε
  • Εντοπίζει τον ήχο γυρνώντας το κεφάλι
  • Ηρεμεί με την ανθρώπινη φωνή ιδιαίτερα της μητέρας
  • Χρησιμοποιεί τα φωνήματα /b/, /p/ και /m/ όταν μουρμουρίζει
  • Λέει “μαμά” και “μπαμπά”
  • Ανταποκρίνεται στο όνομά του
  • Καταλαβαίνει απλές οδηγίες
  • Πρέπει να ονομάζει οικεία αντικείμενα
  • Καταλαβαίνει απλές οδηγίες και προτάσεις
  • Εμπλουτίζεται το λεξιλόγιό του ( γύρω στις 50 λέξεις)
  • Λέει το όνομα του
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με 2-3 λέξεις
  • Κατανοεί σύνθετες οδηγίες
  • “Έκρηξη λεξιλογίου” : Αρχίζει να μαθαίνει αρκετές λέξεις την ημέρα.
  • Αρχίζει να χρησιμοποιεί προσωπικές αντωνυμίες (εγώ-εσύ-αυτός)
  • Κάνει ερωτήσεις
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με 3-4 λέξεις
  • Χρησιμοποιεί πληθυντικό και προθέσεις
  • Καταλαβαίνει απλές ιστορίες
  • Λεξιλόγιο 800-1500 λέξεις
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 4-5 λέξεων
  • Κατάλληλη χρήση του “είμαι” και “είναι”
  • Καταλαβαίνει διαφορές στις έννοιες (σταματώ- ξεκινώ, μέσα- έξω)
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 4-8 λέξεων
  • Λεξιλόγιο 900-2000 ή περισσοτέρων λέξεων
  • Χρησιμοποιεί γραμματικά σωστές προτάσεις
  • Μιλά για εμπειρίες από το σχολείο
  • Χρησιμοποιεί κτητικές αντωνυμίες
  • Χρησιμοποιεί παρελθοντικό και μελλοντικό χρόνο κατάλληλα
  • Χρησιμοποιεί συνδέσμους
  • Ονομάζει αντίθετα
  • Κάνει ερωτήσεις με το “Πως”
  • Χρησιμοποιεί αυξανόμενα πιο σύνθετες περιγραφές
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις 6 λέξεων και πάνω περίπου
  • Χρησιμοποιεί κατάλληλα την παθητική φωνή
  • Η ομιλία του παιδιού πλησιάζει αυτή των ενηλίκων

Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες…
ή απλά τηλεφωνήστε μας στο τηλέφωνο: 211 4165776

ErgotherapyForKids – ΚΕΝΤΡΟ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ – ΕΡΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ, ΑΓΙΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ